torsdag den 27. januar 2011

DIY symaskinebroderi

Skulle du ha' lyst til at give dig i kast med symaskinebroderi, så er her en nem metode til at overføre et motiv til dit stof.


1. Overfør dit motiv til et stykke mønsterpapir. Sæt mønsterpapiret fast på stoffet med et par knappenåle og sy langs med blyantstregen. Min maskine har en søm, der syer frem og tilbage i samme sting nogle gange, så de bliver ekstra tydelige, men denim-tråd kan også benyttes, hvis man gerne vil ha' at sømmen træder synligt frem. Mønsterpapiret stabiliserer sømmen, så stoffet ikke strækker sig, mens du syer, og du slipper for at stryge vlieseline på bagsiden.


2. Når du er færdig med at brodere, så rives mønsterpapiret forsigtigt af.


3. På dette broderi er de fleste af træets blade syet på maskinen, mens nogle stykker er applikeret på. De små stofblade er beklædt med HiFix, som klæber på begge sider, og dernæst stryges de fast på stoffet det ønskede sted.



4. Det ses ikke så tydeligt på billedet, men stofbladene har fået en enkelt stikning hele vejen rundt - her med en lige søm...det kunne også være zigzag.


5. Her ses det færdige broderi. En elefanthue til Sofia som desværre var for lille ;o/


13 kommentarer:

Christina sagde ...

Tak for en fin DIY. En fantastisk smuk hue, ærgeligt den var for lille

Lone sagde ...

Christina - Det var såmænd så lidt. Ja, vildt træls med størrelsen, men det sker desværre engang i mellem, når et nyt mønster skal afprøves. Det er så bare lidt ekstra ærgerligt, når man har brugt tid på broderi og applikation ;o/

Mette bossow sagde ...

Hej Lone
Sig mig hvad er er det med dig og de størrelser?! ;o) Hvor træls, for den er da bare så flot den hue!! Fed DIY, tak for den. Det vil jeg prøve en dag! Sikke nogle flotte kraftige sting din symaskine kan, så træder det rigtig frem.
Kh Mette

Glaphuset sagde ...

Hej Lone.

Nøøøøj det er den fedeste DIY du har lavet :o)
Jeg er voldsomt begejstret :o)
Ærgerligt at huen så skulle vise sig at være for lille. Du må lave en krea-gavekasse at komme den i, mon ikke den kan bruges som barselsgave ???
Min maskine kan også sy de der sting frem og tilbage, jeg har ikke prøvet, at bruge den så mange gange, de få gange jeg har, synes det har været svært at "styre" så stingene blev lige i linie. Jeg har ikke prøvet med mønsterpapir tricket, det vil jeg prøve :o) Tak for fed DIY Lone, den er hermed gemt som favorit på puteren :o)

Kh Anette.

Lone sagde ...

Hej Mette - Ja, det er efterhånden ved at føles som lidt af en joke. Jeg ved ikke, hvorfor det skal være så svært for mig at ramme de størrelser ;o/ Sofia har faktisk et ret lille hoved, og hun bruger stadig str. 80 i det meste tøj, selvom hun er 20 måneder. Jeg var sikker på at str. 80 ville passe, men måtte ud i en str. 86-92, som så viste sig at være lidt for stor. Så var gode råd jo dyre, men den krympede heldigvis lidt i vask.

Dejligt, du kunne bruge DIY'en ;o) Og ja, det er en rigtig fin og kraftig søm. Super til broderi. Denim-tråd kan også stærkt anbefales. Jeg overvejer at lave en Give Away med den hue, der var for lille...så er der forhåbentlig nogen der kan få gavn af den ;o)

Laura, sagde ...

Hej Lone. Sikke en flot hue- du kan bare det der:-) Jeg har netop hæklet en æblerangle inspireret af de æble-hæklerier du lavede engang sidste år. Jeg linker selvfølgelig til min inspirationskilde i indlægget:-) Hav en dejlig weekend.
MVH Laura

Lone sagde ...

Hej Anette

Jo, mon ikke huen kan bruges til et eller andet på et tidspunkt. Jeg overvejer at udlodde den i en Give Away - det er længe siden jeg har haft sådan en på bloggen. Nu må vi se...

Jeg er glad for, at du ku' bruge DIY'en - vis endelig frem, når du får prøvet den af, ik?

Mht. de kraftige sting, så tager det lige lidt tilvænning at bruge dem, men de er til at ha' med at gøre synes jeg ;o)

Hvor er det ærgerligt, at du ikke kan komme med på blogtræf. Forhåbentlig bliver der en anden gang snart, hvor du har mulighed for at komme med. Ha' en fortsat god weekend ;o)

Lone sagde ...

Hej Laura - Den lyder mægtig spændende - den æblerangle. Den glæder jeg mig til at se...og dejigt at du har fundet inspiration herinde ;o)

Christina sagde ...

Hej igen;)
Nu har jeg endelig fundet ud af hvordan man kan lave små sider øverst på bloggen.... Og har nu oprettet et lille bibliotek med fine DIYér som jeg må vende tilbage til og afprøve. Må jeg gemme din DIY der, med et link, samt blognavn?

Lone sagde ...

Hej Christina - Hmm, det har jeg stadig til gode at finde ud af ;o) Du må meget gerne gemme min DIY i dit bibliotek ;o)

Christina sagde ...

Tak for det;) Sig endelig til hvis du får brug for en lille guidning i at lave sider;)Det er super simpelt, som det meste er, når man liiige har fundet ud af det:)

Christina sagde ...

Hejsa;)
Ang. siderne skal du bare ind, der hvor du laver dine indlæg til bloggen. Der ligger også en side der hedder rediger sider, eller sider.
Tryk dig derind, og så kan du begynde at lave de forskellige sider.
Skriv igen, hvis det ikke lykkes;)

Christina sagde ...

Hej igen;)
Du skal ikke ind under gadgets.
Du skal være på forsiden af din blog, og i øverste højre hjørne trykke på: Nyt indlæg.
Her finder du en fane ved siden af nyt indlæg der hedder rediger sider.
Skriv igen hvis det stadig ikke vil lykkes;)

Send en kommentar

TAK, fordi du kiggede forbi og gav en kommentar med på vejen ;o)