fredag den 1. januar 2010

Værsgo - mønster på filtede hjemmesko

Jeg fik lige lyst til at dele mit mønster på de filtede hjemmesko, du kan se her på siden. Det har taget mig et godt stykke tid at finde et godt mønster - dette fik jeg forærende af en venlig dame i en stofbutik. Jeg har strikket og filtet en hel del efterhånden og synes, at jeg får de bedste resultater med Fritidsgarn. Al uld kan dog bruges (dog ikke superwash) - det er bare at prøve sig frem. Jeg er pt. ved at sjusse mig frem til en størrelse 27 - det er spændende om det lykkes.

Filtede hjemmesko
strikkes på pind 5 - retstrik over det hele

Str. 18 - 20
Slå 38 m op
Strik 10 cm
Luk 4 m af i hver side
Strik 6 cm
Luk af til tå (se nederst på opskrift)

Str. 38 - 39
Slå 54 m op
Strik 18 cm
Luk 4 m af i hver side
Strik 17 cm
Luk af til tå

Tå:
Pind 1: Strik *2 ret, 2 ret sammen*.Gentag fra * til * pinden ud. Strik eventuelle overskudsmasker ret, hvis der er et ulige antal masker på pinden.
Pind 2 & 3: Strikkes uden indtagninger
Pind 4: Strik *1 ret, 2 ret sammen*. Gentag fra * til * pinden ud.
Pind 5 & 6: Strikkes uden indtagninger
Pind 7: Strik 2 ret sammen pinden ud
Pind 8 & 9: Strikkes uden indtagninger
Bryd garnet og træk det igennem de resterende masker

Skoen sys sammen på oversiden - på nær ved de 4 aflukkede masker. Sys sammen midt bag.

Vaskes i maskine med et håndklæde. Prøv først ved 40 grader. Hvis det ikke er nok, så prøv igen. De trækkes i facon.

God fornøjelse ;o)

5 kommentarer:

mette b sagde ...

Det er faktisk lidt af en kunst at lave hjemmesko, så de sidder godt. Jeg har efterhånden fået lavet en opskrift til str. ca 39, der ikke er for bred. Det er nemlig vigtigt, da de udvider sig under brug. Jeg synes også, at fritidsgarn er det bedste, men kan dog også bruge naturuld.

Tak for opskriften - jeg tror også, at jeg vil dele min opskrift hos mig :)

Lone sagde ...

Hej Mette

Jeg er fuldstændig enig og har også prøvet mange forskellige mønstre. Jeg vil bestemt smutte forbi din blog - det er altid rart at kunne gå i gang med noget, en anden allerede har afprøvet med succes. Kh Lone

Kirstine sagde ...

Hej Lone. Faldt over dit blogindlæg, da jeg googler rundt i mindre frustration... Jeg har lagt an til at strikke mit første par filt-hjemmesutter og har købt noget flot garn til formålet. Nu er jeg i tvivl om garntyper duer til filtning - det er 100% uld og der står max 30grader/skåne... Tror du det vil filte? (Jeg kender ikke typer Superwash og ved derfor ikke hvad det vil sige...) Mange hilsner fra Kirstine

Unknown sagde ...

Hvor mange masker ville du slå op til futterne til et præmatur barn? Født 11 uger før tid.

Lone sagde ...

Hej Linette

Puha...det er svært at sige. Det er længe siden, jeg har haft gang i strikkepindene. Prøv evt. med 30 masker. Håber det lykkes for dig ;o)

Send en kommentar

TAK, fordi du kiggede forbi og gav en kommentar med på vejen ;o)